Holiday workout

Tänkte jag skulle ge några tips på hur jag tränar när jag är iväg på jobb, semester , etc och inte vill eller kan lägga för mycket tid på ta mig till gym eller träna långa pass.

Så i stället tränar jag korta intensiva pass med få hjälpmedel . Oftast har jag med mig som ni ser på videon TRX , hopprep, gummiband och tidtagarur . Tar ingen plats och är helt perfekt för ändamålet.

Har du inget hopprep fejka och kör utan.
Liknade TRX finns så klart med och funkar bra men jag gillar TRX bäst.

Upplägget är enkelt och intensivt så beroende på vilken form du är i så kan du så klart göra det mer eller mindre avancerat. Jag personligen tycker om att köra enkla bra övningar.

Jag siktar på ca 15 – 20 min.
Ena dagen kör jag övn ni ser nedan ( så klart varierar jag men dom är utgångsövningarna ) andra dagen kör jag intervaller i antingen trappor , backe eller på plan mark. Tredje dagen vilar jag helt .

Jag som fd hockeyspelare föredrar intervall träning framför springa långt i samma tempo, men det viktigaste är variationen.

Börja med uppvärmning ca 2 min hopprep, med eller utan . Det viktigare att variera hoppen så ni hoppar med olika fotisättningar , kan va lite strul med koordinationen från början men väldigt bra för kroppen.

20111117-151211.jpg

Sen direkt på jumping jacks som ni kan variera hur mycket som helst i ca en min.

20111117-151343.jpg

Sen kör jag lite bra övn för fötter, balans , koordination mm

20111117-151528.jpg

20111117-151547.jpg

20111117-151603.jpg

20111117-151624.jpg

Fortsätter att jobba i alla tre plan . Fram bak sidled och rotera.

20111117-151737.jpg

Sen direkt över på dynamisk rörlighet .

En armhävning sen direkt upp i stretch för baksidan , stå i ett par sekunder sen ner igen och gör en armhävning sen upp igen . Vrid fötterna åt olika håll vid stretch . Gör det 10gr

20111117-152057.jpg

20111117-152110.jpg

Upp och så hoppar vi lite framåt, bakåt , sidled och rotation . Två ben sen ett ben ca 1 min .

20111117-152247.jpg

20111117-152321.jpg

Vi fortsätter i bra tempo och från nu gör vi övningarna tills tekniken inte är 100% längre, kör hårt men med full kontroll på va du gör.

20111117-152456.jpg

Gående utfall med stretch .

20111117-152547.jpg

Rodd i TRX som jag här fäst i ett träd.

20111117-152650.jpg

20111117-152723.jpg

Armhäv med inåtdrag alt vrid

PS!! Detta är en tung övn så ska ej göras innan du har full koll på din teknik och styrka

20111117-152930.jpg

Gör en armhäv mellan varje gång du drar in benen under dig! Kör till antingen du börja känna i ryggen då slutar du direkt eller du inte orkar hålla tekniken. Sen direkt tillbaka till rodd i TRX och sen tillbaka x 3.

20111117-153207.jpg

Stretcha ut lite efter, ca 30 SEK x 2 ( byt ben )

20111117-153322.jpg

20111117-153415.jpg

Gående utfall med vrid åt alla håll.
Alt göra det i TRX

20111117-153526.jpg

20111117-153552.jpg

Vill du göra det riktigt jävligt för dig kan du göra en armhäv , fram med fot , utfall med hopp. Sen direkt över på gående utfall med vrid. Gör 8-10 hopp per ben. Gör detta x 2.

20111117-153940.jpg

Och sen helt slut.:)

Jag gör alltså hela passet ( alla 15 min ) utan vila, dricker lite vatten bara och försöker lura mig själv att vila lite . :)

Detta är lite tips bara vad jag gör och jag tycker det är asskönt. Man blir helt slut, man kan variera hur mycket som helst och man kam göra det vart som helst !

 

Du kan tänka på att lägga fokus lite extra på tex rodd övningen om du känner du har lite sämre hållning , fokuser lite mer på ben om du känner dom är lite efter, kör mer rörlighet om du behöver det etc. Utgå för vad just du behöver inte vad nån annan behöver.

 

Variera och ha kul med övningarna.

Lycka till och glöm inte musiken i lurarna :)

2 thoughts on “Holiday workout”

  1. Det var ett riktigt bra inlägg Andreas, jag gillar verkligen ditt sätt att träna och jag tar med mig inspiration från detta till mina klienter. Ska testa att utmana dem längre tid utan vila så som du gör här.

    Må gott…

    Emil PT
    Malmö

    1. Tack för dom orden Emil. Ja ibland är d skönt att städa av träningen på kort tid, typ 15-20 min. Spec. om man är på semester, jobbresa eller dyligt. All lycka till. :)

Kommentarer inaktiverade.